“Krenten uit de pap”

Recent hebben we in samenwerking met Wybenga Advocaten een bijzondere opdracht mogen ontvangen. Het was daarbij zaak om beslag te leggen op een zeeschip dat zich in de Nederlandse territoriale wateren bevond. Het leggen van beslag op een schip is geen dagelijkse kost. Desalniettemin hebben we binnen ons kantoor ruime ervaring in het leggen van dit soort beslagen.

Van Schendel en Partners Gerechtsdeurwaarders heeft de focus op de advocatuur. Als gerechtsdeurwaarders bij Van Schendel en Partners krijgen we diverse zaken vanuit de advocatuur. Iedere zaak staat op zichzelf. Daar zitten zo nu en dan ook de zogenoemde krenten uit de pap tussen. Recent hebben we in samenwerking met Wybenga Advocaten een bijzondere opdracht mogen ontvangen. Het was daarbij zaak om beslag te leggen op een zeeschip dat zich in de Nederlandse territoriale wateren bevond. Het leggen van beslag op een schip is geen dagelijkse kost. Desalniettemin hebben we binnen ons kantoor ruime ervaring in het leggen van dit soort beslagen.

In algemene zin kan er beslag worden gelegd op het gehele vermogen van een schuldenaar. Op het moment dat de schuldenaar een schip binnen zijn vermogen heeft, bestaat er logischerwijs de mogelijkheid om voor een vordering beslag te leggen op dat schip.

Het is evenwel ook mogelijk om ten laste van een ander dan de eigenaar beslag te leggen op een schip. Er dient dan wel sprake te zijn van een vordering die nadrukkelijk bevoorrecht is op een specifiek schip. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een loonvordering voor werkzaamheden die op een specifiek schip hebben plaatsgevonden. Een werkgever waartoe de loonvordering zich richt hoeft immers geen eigenaar te zijn van een schip waarop werkzaamheden worden verricht.

De praktijk

In de gegeven situatie was er een uitspraak die zich richtte tegen een werkgever. Deze werkgever was geen eigenaar van het schip, en aan de werkgever was bevel gedaan de loonvordering te voldoen. Die bleef daartoe in gebreke. Tegelijkertijd deed het schip, waarop de schuldeiser zich kon verhalen, de Nederlandse territoriale wateren aan. Nu dit schip in eigendom toebehoorde aan een ander dan de werkgever, was het zaak om de uitspraak eerst ook aan de eigenaar van het schip te betekenen. Er zal bij die betekening eerst bevel dienen te worden gedaan om binnen 24 uur aan de uitspraak te voldoen. Bij gebreke daarvan is het mogelijk beslag te leggen. De betekening van de uitspraak aan de eigenaar van het schip had echter nog niet plaatsgevonden, terwijl het betreffende schip ieder moment de Rotterdamse haven kwam binnenvaren.

De kans is dus heel groot dat, wanneer wij aan de eigenaar bevel tot betaling zouden doen, het schip ofwel binnen 24 uur weer vertrokken is of helemaal de haven van Rotterdam niet zal aandoen. De mogelijkheid om dan beslag te leggen wordt een stuk kleiner. De wetgever heeft echter de mogelijkheid geboden toestemming aan de voorzieningenrechter te vragen om de termijn van 24 uur te verkorten.

Op die voet richtte gerechtsdeurwaarder Jochem Jansen zich, in samenwerking met Wybenga Advocaten, tot de Rotterdamse voorzieningenrechter met een verzoek de termijn te verkorten. Daarop gaf de voorzieningenrechter toestemming. Direct zijn we bij Van Schendel en Partners aan de slag gegaan met het opmaken van het betekeningsexploot als ook het concept proces-verbaal van beslag.

Gerechtsdeurwaarder Jeroen Snoek ging met de beslagstukken onderweg naar het schip, terwijl de andere gerechtsdeurwaarder Jochem Jansen zich met het betekeningsexploot wendde richting de eigenaar. Op het moment dat ieder gereed stond, werd er betekend, waarbij de eigenaar van het schip niet direct heeft kunnen voldoen, waarna een korte tijd later het schip aan de zogenoemde ketting werd gelegd.

Het snelle handelen, het verrassingseffect en de goede samenwerking tussen advocaat en gerechtsdeurwaarder hebben geresulteerd in succesvolle invordering van de achterstallige loonvordering!

Gerelateerd

Menu